Dijous, 28 de febrer de 2008

Benach reclama el dret de Catalunya de parlar amb veu pròpia a Europa

El president del Parlament va ser ahir el convidat d’honor de “Los desayunos comunitarios”, un acte que reuneix mensualment a Madrid els vint-i-cinc ambaixadors dels països de la Unió Europea a l’Estat espanyol. La reunió, que en aquesta ocasió va organitzar Letònia, ha comptat també amb la presència del cònsol del país bàltic a Barcelona, Xavier Vinyals.

Al seu discurs, Ernest Benach va destacar que en un moment de grans canvis i transformacions tecnològiques, de producció i consum, “els estats i els parlaments viuen un canvi de rol i de relacions externes i internes”. En aquest sentit, va destacar la voluntat del Parlament de Catalunya de “teixir connexions amb l’exterior per formar part de la xarxa institucional” i fer-ho, tot i que “no és sempre fàcil quan es representa una nació sense estat propi”. Amb tot, va apuntar que el potencial de Catalunya i el nostre desenvolupament polític “ens obren moltes portes”.

Per Benach, “bufen vents a favor de les nostres aspiracions”, ja que les noves tecnologies i la globalització ofereixen oportunitats als territoris més petits per donar-se a conèixer al món. En aquesta línia, va assegurar que Catalunya “aspira a actuar en el marc global amb la llibertat dels estats petits que protagonitzen el creixement econòmic i social de principi del segle XXI”. Aquesta necessitat d’avançar en la presa de decisions, la va exemplificar amb una qüestió clau per al futur del país, la gestió de la immigració.

Davant els ambaixadors comunitaris, el president va destacar la voluntat de Catalunya d’actuar en el projecte comú de la Unió Europea, i fer-ho “de la manera més directa, amb la nostra pròpia veu, usant la nostra pròpia llengua”. Per Benach, “aquest és el camí que encara ha de recórrer la UE per reconèixer les realitats pròpies més enllà de la perspectiva dels estats que ara en formen part”, i en aquest sentit va qualificar el Tractat de Lisboa aprovat fa poc de “primer pas”.

Ernest Benach