Dimarts, 3 de juliol de 2007

Bernat Joan: 'Alguns països de l'est d'Europa pateixen un pendolisme populista'

Bernat Joan, secretari general de l'ALE (Aliança Lliure Europea), ha manifestat el seu suport a Bronislaw Geremek, líder liberal polonès actualment perseguit pels governants de Polònia. "Alguns països de l'est d'Europa pateixen un pendolisme populista", ha declarat Joan just abans de les jornades que l'ALE organitza a la ciutat de Pamplona.

Segons Bernat Joan, "la recuperació de la memòria històrica als països de l'Est passa per un rebuig dràstic de tot allò que pugui recordar les passades dictadures, fet que ha provocat una llei pendolar: sembla que l'escurament cap a la dreta sigui entès com major qualitat democràtica. Només aquest factor explicaria actituds com les dels germans Kadzinsky a Polònia".

El secretari general de l'ALE ha explicat que "el pas del temps, la reflexió profunda i la feina de persones com en Geremek, que es va oposar a la dictadura comunista i ara s'oposa al populisme dretanós, donaran el pols i el tremp necessari a societats com la polonesa per inserir-se plenament en el sistema democràtic". Així mateix, Joan ha fet observar un aspecte que Geremek sol remarcar: "Ara mateix, a Polònia –com a la majoria de països de l'est d'Europa- contrasta el fet d'existir una societat profundament europeista amb uns dirigents que actuen com a veritables euroescèptics".

Bernat Joan