Dimarts, 30 d'octubre de 2007

Bernat Joan demana a la UE que ‘presti més atenció a la Voivodina’

Davant la queixa dels representants de la Comunitat Democràtica dels Hongaresos de la Voivodina i de la Federació d’Hongaresos de la Voivodina a causa de la instal·lació forçosa en aquesta regió, avui dia situada dins la República de Sèrbia, de grans contingents de persones que deixen Kosovo, el secretari de Política Internacional d’Esquerra ha manifestat que ‘la Unió Europea hauria de prestar més atenció a la Voivodina’. Segons Bernat Joan, ‘es tracta d’una regió autònoma on s’experimenta, de manera exemplar per a tota l’àrea balcànica, la convivència democràtica entre diferents grups ètnics, de manera pacífica i amb unes regles del joc considerablement ben establertes’. Joan considera que ‘una alteració forçada de la població, tal i com s’està produint ara mateix, podria trencar el fràgil equilibri de la Voivodina, tal i com han manifestat els líders de la comunitat hongaresa’.

D’altra banda, el secretari de Política Internacional d’Esquerra també ha manifestat la seva preocupació davant la confessió per part dels dirigents de la minoria croata que tenen ‘por a una nova onada de refugiats que no només alteri substancialment l’actual equilibri a la Voivodina, sinó que fins i tot obligui alguna minoria, com ara la croata, a haver-se de desplaçar’. ‘Des d’Esquerra hem apostat per una Voivodina multiètnica assentada sobre els principis de la convivència democràtica i de la societat oberta’, ha manifestat Joan, qui ha remarcat que ‘la Unió Europea no es pot desentendre dels problemes i dels reptes d’un dels països que algun dia haurien d’accedir-hi’, en referència a la República de Sèrbia. ‘Europa ha d’usar els seus mecanismes davant la comunitat internacional perquè les bases de la pau als Balcans siguin sòlides’.

Bernat Joan