Dimarts, 19 de febrer de 2008

Bernat Joan: “La renúncia de Fidel hauria d’activar el procés democràtic a Cuba”

Bernat Joan, Secretari de Política Internacional d’Esquerra, ha valorat la renúncia de Fidel Castro a continuar al capdavant del règim cubà com 'una oportunitat per activar el procés democràtic a Cuba'. Segons Joan, 'la deriva del règim cubà resulta del tot insostenible. Hauria d’haver arribat l’hora que Cuba posàs el rellotge en hora i que se situàs políticament a principis del segle XXI'. Esquerra reconeix 'l’efecte negatiu que el bloqueig americà ha tengut sobre la població cubana', però considera que 'aquest no ha estat l’únic factor que explicar la pobresa de la població i la manca de desenvolupament de l’illa caribenya'.

Joan ha afirmat que 'Cuba disposa d’un potencial extraordinari' i que 'el poble cubà té a l’abast uns actius molt més estimables del que es podria desprendre de l’observació pura i dura del seu règim polític'. Per aquest motiu ha manifestat la seua confiança que 'Cuba acabarà obrint un procés cap a la democràcia, amb la necessària reforma política, que ha de passar per l’establiment d’un sistema plural de partits, amb llibertat d’expressió, d’opinió i d’associació política'. S’ha mostrat, amb tot, 'preocupat pel fet que Raúl Castro continuï al capdavant del règim', i ha conclòs que 'els pròxims dies ens donaran alguna idea sobre com pot evolucionar el règim cubà després de la renúncia de Fidel Castro'.

Bernat Joan