Dimecres, 6 de febrer de 2008

Bernat Joan: “No s’ha de confondre el dret a decidir amb el federalisme”

Bernat Joan, Secretari de Política internacional d’Esquerra ha sortit al pas de les declaracions de Joan Herrera, candidat d’ICV al congrés, en el sentit que cal reivindicar el dret a decidir per avançar cap al federalisme, afirmant que “enlloc del món es confon dret a decidir amb federalisme”. Segons Joan, “Alemanya s’organitza com a estat federal, però els seus lands no tenen dret a decidir, en absolut. Si Escòcia reivindica el dret a decidir no és per convertir el Regne Unit en un estat federal. Ni Ibarretxe planteja la consulta al País Basc en el sentit de federalitzar Espanya”. El Secretari de Política Internacional d’Esquerra ha afirmat que “ens hauríam d’acostumar a distingir entre unionistes i partidaris del dret a decidir (per a nosaltres, independentistes): tant entre els primers com entre els segons n’hi ha de federalistes. Dins l’unionisme hi ha partidaris d’un estat unitari com l’actual i partidaris d’un estat federal. Els que voldríem uns Països Catalans independents també comptam amb un sector no federalista, tot i que la majoria entenem la nostra nació catalana com una federació de països”.

Segons Joan, “pot existir federalisme sense reconeixement del dret a decidir i es pot establir el dret a decidir sense que Espanya avanci cap a un estat federal”. “Al cap i a la fi”, ha conclòs Bernat Joan, “els que decidirem serem nosaltres”.

Bernat Joan