Dilluns, 19 de novembre de 2007

Bernat Joan: ‘Una aliança entre el PDK i l’LDK seria la millor opció per al futur immediat de Kosovo’

El secretari de Política Internacional d’Esquerra, Bernat Joan s’ha congratulat de la declaració d’inici de converses entre el Partit Democràtic de Kosovo (PDK) i la Lliga Democràtica de Kosovo (LDK) de cara a formar nou govern en aquell país. “Un govern de coalició entre els dos principals partits kosovars podria constituir una bona base per construir-hi l’inici de la independència nacional”, ha declarat Joan, que ha volgut remarcar “les primeres declaracions dels líders del PDK, en el sentit de construir un Kosovo obert i en el qual la minoria sèrbia s’hi pugui sentir feliç”. Segons el secretari de Política Internacional d’Esquerra, “es tracta d’un discurs molt poc balcànic, més i més tenint en compte que prové de persones que fa poc més d’una dècada lluitaven per la independència amb les armes. Avui dia, aquests plantejaments són plenament homologables en el si de la Unió Europea”.

Per a Joan, “l’aliança entre el partit de Hashim Thaçi, guanyador de les eleccions, i el partit que va fundar Ibrahim Rugova, estaria en condicions d’afegir-hi la representació de la minoria sèrbia, de manera que la construcció del Kosovo independent fos del tot incontestable a nivell internacional”. Així mateix, Joan ha expressat la seua convicció que “amb el suport de la Unió Europea i dels Estats Units, la independència de Kosovo hauria de fer camí sense excessives dificultats” i ha remarcat que “Esquerra considera plenament adequat el pla de l’enviat de l’ONU a Kosovo, Matti Ahtisaari, acceptat sense discrepàncies considerables per part dels dos principals partits kosovars”. Així mateix ha esperat que la posició inequívoca de la UE i dels Estats Units “com a mínim facin trontollar les posicions monolítiques, arcaiques i contràries al dret de les nacions que, de manera sistemàtica, presenta Rússia davant el consell de seguretat de les Nacions Unides”.

Bernat Joan