Dijous, 2 de febrer de 2006

Cid defensa que no hi ha cap conflicte lingüístic als centres docents de Catalunya

La consellera d’Educació, Marta Cid, ha donat a conèixer la posició del Departament d’Educació sobre el model d’immersió lingüística als centres docents de Catalunya després de l’auto que va dictar ahir el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Cid ha remarcat que “a Catalunya no hi ha cap problema lingüístic a l’escola ja que el sistema d’immersió lingüística s’aplica a Catalunya des de l’any 1983 amb uns resultats excel·lents, com fan palès les moltes generacions que s’han format amb aquest sistema”.

La consellera ha defensat que qualsevol alumne del sistema educatiu català té garantit el respecte als drets que recull la Llei de Política Lingüística, i que el sistema d’immersió lingüística està avalat pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i pel Tribunal Constitucional. Marta Cid ha afegit que “un informe del Consell d’Europa de setembre de 2005 que avalua la normalització lingüística destaca l’excel·lent model lingüístic de l’escola catalana”.

Com a mostra que no hi ha un conflicte lingüístic a les escoles, la consellera ha explicat que de 86 queixes acceptades a tràmit pel Síndic de Greuges l'any 2004 i trameses a la consellera d'Educació per a la seva resposta, cap ni una es refereix a l'idioma en què s'imparteixen els diversos ensenyaments a Catalunya. De les 157 queixes presentades l'any 2005, tampoc cap tenia a veure amb aquest tema. Així mateix, dels 32 expedients promoguts pel Defensor del Pueblo davant d'aquesta conselleria de l'any 1999 ençà, només 3 fan referència a aquest assumpte.

És per això que Cid ha assegurat que “tothom veu respectats els seus drets i tothom té garantida la plena competència lingüística en català i castellà a final de l’etapa de primària”. “Els estudis realitzats fins ara –ha dit la consellera– ens donen uns resultats en competència lingüística en castellà iguals o superiors als de la resta de l’Estat”.

Resposta a l’auto del TSJC

La consellera d’Educació s’ha referit a l’auto dictat ahir pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i ha explicat que “no hi ha cap sentència que ens qüestioni el model d’immersió lingüística. Hi ha un auto que dicta mesures cautelars, un auto que ens demana que donem atenció individualitzada en castellà a un alumne i alhora ens reconeix que ja ho estem fent”.

Cid ha assenyalat que l’enrenou al voltant de la llengua a les escoles forma part de les dinàmiques polítiques en què es troba immersa Catalunya en aquests moments, ”amb l’objectiu de crear un problema que en realitat no existeix”. La consellera afirma que “s’està polititzant l’escola” i atribueix la polèmica a una campanya orquestrada per buscar un problema on no hi és i fruit de l’ambient polític.

Marta Cid ha remarcat l’interès del Govern de Catalunya perquè això no afecti les escoles catalanes i que aquestes puguin continuar desenvolupant la seva tasca amb normalitat, ”i avançant amb els seus projectes plurilingües, d’aprenentatge de català, castellà i anglès”.

Marta Cid