Diumenge, 29 d'abril de 2007

El Govern es compromet a posar al dia la Llei de suport a les comunitats catalanes de l'exterior

Avui s’ha celebrat el Dia Internacional de la Catalunya Exterior, en reconeixement a la tasca de totes les catalanes i catalans de manteniment, difusió i promoció de la cultura i realitat catalanes en els seus llocs de residència. El secretari d’Afers Exteriors, Albert Royo, ha reiterat el compromís del Govern d’actualitzar la Llei de suport a les comunitats catalanes de l’exterior, amb l’objectiu "d’adaptar-la a la nova realitat d’aquestes entitats".

El terme comunitats catalanes de l’exterior designa, d’ençà de la promulgació de la Llei 18/1996, de 27 de desembre, de relacions amb les comunitats catalanes de l’exterior, aquelles agrupacions privades de gent catalana i estrangera catalanòfila arreu del món (casals, centres catalans, agrupacions acadèmiques i empresarials, etc.) que el govern català ha reconegut per acord oficial. Amb aquest reconeixement, les entitats poden beneficiar-se d’un ampli catàleg de serveis per part de la Generalitat com l’enviament de publicacions periòdiques catalanes, l’organització de cursos de català, ajuts a la creació de pàgines web, beques per a estudis de postgrau a Catalunya, estades a Catalunya destinades a joves o descomptes per poder veure la televisió de Catalunya internacional (TVCi), entre d’altres.

L’objectiu principal d’aquestes entitats consisteix en la promoció de Catalunya entre la societat civil i el suport a la gent catalana resident a l’exterior de Catalunya. Actualment, són essencialment una finestra cultural de Catalunya en la terra que les acull. La presència de comunitats a l’exterior oficialment reconegudes pel Govern de la Generalitat és de 115 a gairebé 40 països d’arreu del món.

L’emigració catalana actual ja no és forçada per motius polítics o econòmics, sinó que respon a motius laborals i professionals. Aquesta circumstància fa necessari, d’una banda, replantejar l’antiga llei i, de l’altra, crear mecanismes que permetin una major agilitat en les relacions entre la Generalitat i les comunitats a l’exterior. Aquestes noves eines han de permetre consolidar l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) tant en la relació entre l’Administració i les comunitats que viuen a l’exterior com entre les mateixes comunitats, amb la finalitat que es fomenti la creació de xarxes i una interrelació més fluïda.

Albert Royo