Dijous, 9 de juliol de 2015

El Parlament aprova impulsar un Pla Nacional de Beques que garanteixi l'equitat d'accés a l'educació superior

El ple del Parlament ha aprovat aquest dijous una moció d’ERC que insta el Govern a impulsar un Pla Nacional de Beques que garanteixi la igualtat d’oportunitats en l’accés a l’educació superior, amb l’objectiu que esdevingui la base del Model català de beques i ajuts per a l'estudi. Un sistema de beques que es basi en criteris de renda -incloent-hi particularitats familiars-, de mobilitat geogràfica, acadèmics -que premiïn l’excel·lència-, i que inclogui també beques-salari.

'Hem de crear les eines per ser un país garant de l’accés a l’educació superior, perquè està comprovat que, a major nivell educatiu, millors índexs d’inserció laboral i més opcions d’ascens social', ha explicat la diputada d’ERC Marta Vilalta davant del ple.

Vilalta ha denunciat que el model de beques actual, que l’estat espanyol no ha traspassat a la Generalitat, és 'centralista, injust i ineficient'. 'Només podrem fer nou model que garanteixi el ple accés a l’ensenyament superior, només podrem impulsar un sistema ambiciós, eficient i equitatiu, amb un nou estat, perquè ara depenem de les normes i dels diners de Madrid', ha lamentat la diputada.

La moció d'Esquerra també insta el Govern a fer un informe d’avaluació del sistema de finançament de les universitats i de l'impacte que tenen els preus actuals de les matrícules sobre els estudiants –tant pel que fa a l’equitat d’accés com al nivell acadèmic-, i proposa impulsar un Observatori de Beques, amb informació sobre les beques que existeixen i un registre de becaris.

La diputada d'ERC Marta Vilalta