Dijous, 13 de setembre de 2007

Ernest Benach reclama una ofensiva unitària pel reconeixement del català a Europa

El president del Parlament, Ernest Benach, ha plantejat la necessitat de llançar una nova ofensiva unitària i transversal des de Catalunya, que inclogui partits polítics, institucions i societat civil, per aconseguir el reconeixement del català a Europa “de forma definitiva i a totes les institucions”.

Benach s’ha expressat amb aquests termes en la intervenció que ha fet en la jornada sobre el paper dels parlaments regionals europeus que ha organitzat el Fòrum de les Assemblees Regionals Europees, organisme que forma part de la Conferència d’Assemblees Legislatives Regionals Europees (CALRE), en el marc de la conferència de parlaments nacionals i regionals que ha tingut lloc a Estrasburg.

El president del Parlament sosté que en el debat actual sobre el futur de Catalunya i el catalanisme, és del tot urgent tornar a posar sobre la taula la necessitat que el país tingui una relació potent amb Europa. Al seu parer, aquesta relació s’ha de fer en dos sentits: a partir de la vinculació directa, d’una banda, amb les institucions europees –com el Parlament Europeu, el Consell d’Europa, el Comitè de les Regions, la CALRE o la Conferència de Regions amb Poder Legislatiu–, i, d’una altra banda, amb les múltiples realitats nacionals d’Europa.

Benach creu que aquesta interacció entre Catalunya i Europa ha de tenir un dels punts forts en la llengua catalana, però també creu que cal ampliar-la a “determinades situacions econòmiques, migratòries, socials i culturals que potser són importants per a l’Estat espanyol i per a la Unió Europea, però que per a nosaltres són urgents i prioritàries”.

Així mateix, Benach ha afirmat que Europa ha experimentat una gran transformació els últims anys, però lamenta que aquest canvi s’hagi fet a partir de la lògica dels estats i que no s’hi hagi tingut prou en compte la diversitat que representen les regions. En aquest sentit, ha assegurat que “hi ha elements estratègics que tot i que responen a una lògica global cal que tinguin també una interpretació regional”. Per aquest motiu, ha subratllat que “és necessari trobar la fórmula perquè les realitats europees nacionals, com Catalunya, regionals i locals tinguin també el seu paper a la Unió Europea”.

En la declaració final, els parlaments regionals han reclamat als governs estatals que tinguin en compte les seves opinions en el procés de reforma del Tractat Constitucional i en les decisions del Consell d’Europa. El document conclou que les cambres legislatives regionals són les representants directes dels ciutadans i que, per tant, han de tenir un rol destacat en el procés de construcció europea.

Ernest Benach