Dimecres, 29 de novembre de 2006

Esquerra demana més pressió a Europa perquè Bulgària reconegui la minoria macedònica

Bernat Joan ha participat aquesta tarda en el ple del Parlament Europeu durant el debat sobre l'adhesió de Bulgària i Romania a la Unió Europea el proper 1 de gener, i ha advertit les institucions comunitàries de la manca de respecte, per part de l'Estat búlgar, de criteris democràtics elementals en relació amb la qüestió de la minoria macedònica.

Joan ha recordat que l'Estat búlgar persisteix en la seva negativa a legalitzar la formació política Omo Ilinden Pirin, que representa la minoria macedònica a Bulgària, malgrat la sentència del Tribunal de Drets Humans d'Estrasburg, que l'insta a aplicar el principi bàsic de llibertat d'associació. L’eurodiputat ha posat en relleu la incoherència de les autoritats búlgares quan "d'una banda, neguen rotundament l'existència d'aquesta minoria dins el territori búlgar i, de l'altra, neguen la legalització de la seva formació política amb l'argument que aquesta minoria és un perill per a la unitat de la nació búlgara. Com es pot ser un perill, en aquest món, quan no s'existeix?", s'ha preguntat l'eurodiputat eivissenc. D'altra banda, Joan ha advertit del perill que suposaria "fer la vista grossa davant aquesta actitud de Bulgària, que suposa un incompliment claríssim dels criteris de Copenhaguen per a l'adhesió de nous estats. Podem estar creant un precedent perillós", ha afegit.

Aquest migdia, en roda de premsa, Joan ha explicat davant dels periodistes l'esmena presentada pel grup Verds/ALE a l'informe Van Ordnen sobre l'adhesió de Bulgària, que reclama que aquest estat compleixi les sentències del Tribunal Europeu de Drets Humans i que es votarà al ple de demà. Joan, que ha estat acompanyat per Stojko Stojkov, copresident del partit Omo Ilinden Pirin; Yonko Grozev, representat legal d'aquesta formació, i Günther Dauen, codirector de l'Aliança Lliure Europea, ha recordat que "no li correspon a Bulgària definir qui és i qui no és una minoria, sinó implantar els estàndards europeus en matèria de protecció i promoció de les minories".