Dilluns, 12 de febrer de 2007

Esquerra reclama la fi del bloqueig dels ajuts europeus al govern palestí

La portaveu d'Esquerra al Congrés en la Comissió Mixta de Relacions amb la Unió Europea, Rosa Maria Bonàs, ha registrat avui una iniciativa parlamentària en la qual es reclama l'aixecament del bloqueig de les partides d'ajuda humanitària -vigent des de la victòria de Hamas el 2005-, una vegada s’ha arribat a un acord entre la mateixa Hamas i Al-Fatah per tal d'articular un executiu de concentració nacional.

En aquesta proposició no de llei, la diputada insta el govern espanyol a sol·licitar explicacions en el si de la Unió Europea sobre el pagament desorbitat de comissions i despeses de gestió als bancs per a la tramitació de les partides que la UE transfereix directament a ciutadans palestins en concepte d'ajuda, en comptes de fer-ho directament al govern palestí (com es portava a terme abans de les eleccions legislatives de 2005).

La iniciativa del grup parlamentari recull la denúncia feta pública a primers de febrer per l'ONG Intermón Oxfam, en la qual explicava que entitats bancàries com HSBC cobren vuit euros per cada transacció que les institucions europees destinen als 140.000 palestins receptors d'ajuda humanitària europea. Segons els càlculs d’Intermón, les xifres per interessos i comissions en la gestió bancària de l'ajuda ascendeix a un milió d'euros mensual, un fet que si es confirma suposa, segons Bonàs, "un autèntic escàndol tant per a les institucions de la UE com per als fonaments ètics de les entitats financeres que tramiten la gestió de la cooperació i l'ajuda humanitària".

Rosa Maria Bonàs