spotify instagram youtube Twitter Facebook
Dilluns, 12 de febrer de 2007

Esquerra reclama que les motos paguin menys que els turismes lleugers en peatges de l'Estat espanyol

El portaveu de l'Entesa al Senat en matèria d'infraestructures, Lluís Aragonès, ha presentat una moció que proposa que, en la major brevetat possible, s'estableixi amb caràcter general una tarifa de peatge específica a les autopistes de titularitat de l'Administració General de l'Estat per a la categoria de motocicletes. Aquesta tarifa consistiria en un descompte del 52% sobre el que s'aplica a la resta de vehicles lleugers, i seria d'obligada aplicació per part de les societats concessionàries d'autopistes de peatge. Aquesta moció constata que les autopistes de peatge de titularitat estatal (a Catalunya l'AP-7 i l'AP-2) fan pagar el mateix peatge a un vehicle de dues rodes que a un turisme de quatre, fins i tot amb remolc, perquè són considerats l’un i l’altre turisme lleuger, però l'autopista Pau Casals (C-32) de la Generalitat cobra a una motocicleta un peatge inferior al 52% respecte a la resta de turismes lleugers.

El senador ha puntualitzat que "no es tracta d’afavorir els motociclistes, sinó de corregir un greuge que pateixen les motos, amb o sense sidecar, respecte a altres vehicles lleugers". La moció d’Esquerra s’ha redactat al Camp de Tarragona, però segons Aragonès "el nostre propòsit és que l’aplicació tarifària diferenciada entre motocicletes i la resta de turismes lleugers sigui a tots els peatges de l’Estat. De fet, creiem que no s’han planejat mai la diferenciació tarifària que existeix a la C-32".

Lluís Aragonès reconeix que una tarifa inferior per a motocicletes significarà "una recaptació menor per a les concessionàries d’autopistes estatals, com Acesa i Aumar. La moció insta el govern de l’Estat a negociar-hi, per tant, volem que tothom es posi a treballar per buscar les fórmules perquè ningú no en surti perjudicat, tenint en compte que els usuaris de motocicletes ja pateixen un greuge comparatiu que volem corregir".

Esquerra fa notar que tant Acesa, concessionària de l'AP-2 i de l'AP-7 entre la frontera i Salou, i Aumar, que explota l'AP-7 de Cambrils al sud, com Aucat, que explota la C-32, propietat de la Generalitat, "pertanyen al mateix grup empresarial, Abertis, i amb Abertis l’Estat ja va negociar i signar el conveni de l’AP-7 en el tram d’Acesa".

Esquerra defensa una tarifa menor per a les motocicletes perquè realitzen un consum molt inferior de combustible, contaminen menys que la resta de vehicles i ocupen menys espai a la calçada, amb la qual cosa afavoreixen la descongestió del trànsit rodat. A més, ocasionen un menor desgast del ferm a causa del menor pes i superfície de rodament d’un vehicle de dues rodes.


L'homogeneïtzació dels peatges

El diputat i membre del Grup de Treball sobre Peatges del Parlament de Catalunya, Sergi de los Rios, circumscriu aquesta moció a la llarga lluita d’Esquerra per eliminar els peatges de Catalunya o, si més no, homogeneïtzar-los, "això pretén que el cost per quilòmetre sigui igual a totes les autopistes, però això no succeeix". De fet, Sergi de los Rios haurà de defensar al Congrés, en nom del Parlament, una proposició de llei dels fons per a l’homogeneïtzació, el rescat selectiu i la subvenció de peatges que el Parlament va aprovar a l’anterior legislatura (novembre de 2004) però que el Congrés no ha estat capaç de debatre en tres anys. En tot cas, Sergi de los Rios recorda que, gràcies a Esquerra, els pressupostos generals de l’Estat de 2006, aprovats el desembre de 2005, van incloure la creació d’un fons de rescat de peatges. Gràcies al fet que el redactat va incloure aquest fons, l'Estat va aprovar en els pressupostos generals de 2007 la dotació de dotze milions d'euros per al rescat i els descomptes de quatre peatges catalans (Túnel del Cadí, les Fonts a Rubí, Mollet del Vallès i Alella). "Ja vam dir a la campanya a les eleccions al Parlament que ens sentíem discriminats perquè cap dels peatges de la demarcació de Tarragona no en sortia beneficiat, ni tampoc cap dels peatges que habitualment han de passar els ciutadans d'aquestes comarques quan es desplacen cap a Barcelona o cap a Castelló", ha manifestat el diputat al Parlament.

Sergi de los Rios ha anunciat que Esquerra "treballarà perquè els pressupostos generals de l'Estat de 2008 repeteixin partida del fons de rescat de peatges per a Catalunya i perquè els peatges de la demarcació siguin els rescatats i els bonificats". En tot cas, el parlamentari espera que a la primavera el Congrés dels Diputats cridi els representants del Parlament que han de defensar la Proposició de llei dels fons per a l'homogeneïtzació, el rescat selectiu i la subvenció de peatges. Aquesta mateixa iniciativa va ser plantejada per Esquerra a la legislatura 1995-1999, però els vots de CiU i PP la van tombar al Parlament de Catalunya; Esquerra la va tornar a plantejar a la legislatura 1999-2003 i aquest cop el Parlament va aprovar-la, però el Congrés va rebutjar-la de cop i volta pels vots del PP. En aquesta tercera ocasió, el Parlament va aprovar-la el 18 de novembre de 2004 per unanimitat i encara s’ha de debatre a la cambra espanyola.

Lluís Aragonès
Lluís Aragonès

© 2019 Esquerra_Avís legal i cookies_Sobre el web