Dimecres, 19 de desembre de 2007

Esquerra recolza les entitats vinculades al moviment feminista en les seves manifestacions sobre l’avortament

En relació als darrers episodis que han tingut lloc en diferents clíniques que practicaven avortaments i el debat que s’ha generat sobre aquesta qüestió, la vicesecretària general d’Acció Política d’Esquerra, Anna Simó, ha posat de manifest ‘la indefensió de les dones i la poca concreció i insuficiència de l’actual legislació estatal sobre l’avortament, una llei que té més de 20 anys’. Simó ha volgut donar el suport d’Esquerra ‘a les manifestacions exposades per les diferents entitats vinculades al moviment feminista’.

La portaveu parlamentària adjunta d’Esquerra, ha recordat que aquest partit ‘advoca, com hem defensat sempre, per una revisió de l’actual normativa, per tal que constitueixi un marc jurídic que protegeixi les dones que decideixin exercir el dret sobre el propi cos, així com a les i els professionals que es dediquen a realitzar aquestes pràctiques’.

Per altra banda, la diputada d’Esquerra al Congrés i candidata per Barcelona en les properes eleccions, Georgina Oliva, ha recordat que ‘a principis d’aquesta legislatura, Esquerra va presentar al Congrés dels Diputats una proposició de Llei sobre la modificació de la disposició derogatòria de la Llei Orgànica 10/1995, del 23 de novembre, del Codi Penal; una proposta que va ser desestimada per una majoria de la cambra’. ‘L’objectiu’, ha assegurat Oliva, ‘era despenalitzar la interrupció voluntària de l’embaràs, sempre que es faci amb el consentiment de la dona i, per suposat, en condicions sanitàries adequades; que el dret penal únicament entrés a regular l’avortament realitzat sense consentiment o amb un consentiment viciat de la dona, la imperícia mèdica o el practicat per persones que no tenen la titulació necessària; assegurar un tracte digne i el respecte degut a la llibertat de les dones de decidir sobre una qüestió que només els afecta a elles’. La diputada independentista al parlament espanyol ha declarat que ‘volem posar fi als problemes socials i polítics que representa l’aplicació de la legislació sobre l’avortament i que, diguem-ho clar, s’estan resolent al marge de la llei, exceptuant-ne alguns casos en què l’aplicació rigorosa de la llei condueix a situacions paradoxals que s’acostumen a resoldre per mitjà de les corresponents mesures de gràcia’.

‘Per això entenem que l’actual regulació no és satisfactòria’, ha assegurat Oliva, ‘si tenim en compte especialment les excepcions de punitat admeses, per la qual cosa sembla més adequada una legislació en què es prevegin unes altres motivacions personals, familiars o socials i que serveixi per resoldre els problemes més urgents que duen a una dona a avortar i a altres persones a ajudar-la en la seva determinació sense que el dret penal sigui una amenaça permanent’. ‘Volem una regulació completa i exhaustiva, un ordenament jurídic penal modern i adaptat a la realitat social i que respongui a les demandes socials de preveure totes les situacions de conflicte amb què es pugui trobar una dona a causa d’un embaràs no desitjat’, ha declarat.

Oliva i Simó han reiterat que Esquerra advoca ‘per la maternitat lliure i responsable i per una llei progressista que no obligui les dones a avortar, sinó que protegeixi les que ho facin, garantint-los la seguretat mèdica i psicològica a què tenen dret’.

Anna Simó