Divendres, 19 de juliol de 2013

Esquerra Republicana denuncia que amb un trànsit aeri semblant a Madrid s'ha invertit nou vegades més que a Balears

Esquerra Republicana ha donat el “sus” aquest divendres a la segona part de la campanya “Prou Espoli” que s'inicià l'estiu passat donant a conèixer com afecta l'espoli fiscal a diferents àmbits. Aquest divendres la roda de premsa ha tractat sobre turisme, analitzant les inversions a Son Sant Joan els darrers 20 anys i la inversió en promoció turística de les Illes Balears en comparació a la resta de l'Estat. La roda de premsa l'han feta el president d'Esquerra Republicana a Mallorca, Joan Lladó i el secretari de política econòmica del partit, Jaume Payeras fent servir dades de l'INE, de l'estudi de G.Bel i X.Fageda de la UB, “Implicacions de la gestió centralitzada dels aeroports d'Espanya” i dels pressuposts de 2013 la Junta d'Extremadura i del Govern de les Illes Balears.

El president d'Esquerra Republicana a Mallorca, Joan Lladó, ha explicat a la roda de premsa que ”el fet que el 48% dels imposts que pagam els illencs no retornin ni en infraestructures ni en serveis afecta al nostre principal motor econòmic, el turisme. En aquest sentit cal esmentar la magre inversió que s'ha fet als aeroports illencs just ara que Son Sant Joan ha batut el seu rècord de passatgers. Els nostre aeroports, amb un trànsit aeri del 19% del total només han rebut el 6,6% de les inversions en els 20 anys que compren el període 1985-2005. Mentre que la Comunitat de Madrid ha rebut el 57% d'inversions amb sols un 22,2% de trànsit aeri”. A més, Lladó ha explicat que “el sistema centralitzat, obsolet i únic en el món al que obeeix AENA, disposa d'una caixa única de taxes i distribueix de manera arbitrària els recursos, però no sols això sinó que promou la concentració de tràfic a Madrid i al contrari del que seria un model individualitzat, on els illencs decidíssim a cada illa, desincentiva la competència entre aeroports per tal d'atreure companyies i limita la possibilitat d'obrir noves rutes. En el cas de les Balears sseria importàntíssim poder tenir més freqüències i vols directes a Rusia o Florida”.

Per la seva part el secretari de política econòmica del partit, Jaume Payeras ha explicat que “l'espoli també afecta a la capacitat de desenvolupar polítiques d'estímul a la nostra principal industria. Si comparam les Illes Balears i Extremadura, ens trobam que les Balears destinam 0,59 euros per plaça i nit en promoció turística mentre que Extremadura .que no viu del turisme i és receptora neta de la nostra solidarit.at en pot destinar 3,03. Això es degut a que el pressupost d'Extremadura pot destinar 1000 euros més per habitant fruit d'un sistema fiscal que els beneficia, triplicant així la inversió en promoció”. Payeras ha explicat que aquestes xifres també han estat constants durant dècades “Andalusia ha arribat a gastar 270 milions d'euros en promoció podent aixi llogar tot el Trocadero de París o tancant pel seu ús l'Hotel Sheraton a Brussel·les per presentar anualment el seu oli”.

Esquerra Republicana denúncia que amb un trànsit aeri semblant a Madrid s'ha invertit nou vegades més que a Balears