Dijous, 29 de març de 2007

Joan: 'Europa no pot tolerar una rebaixa de la nostra democràcia i de l'estat de dret'

L'eurodiputat d'Esquerra, Bernat Joan, ha organitzat dues rodes de premsa al Parlament Europeu per valorar, en la primera d'elles, la situació del poble kurd a Turquia i, en la segona, per analitzar els darrers esdeveniments que s'han succeït al País Basc en relació amb el procés de pau. Hi ha convidat representants europeus d'una missió d'observació a Turquia encapçalada pel director de l'Aliança Llliure Europea (ALE), Gunther Dauwen.

Els membres d'aquest grup d'observació han expressat una gran preocupació davant l'augment de la repressió a Turquia contra la població kurda i els seguidors del PKK -partit d'Ocalan- en particular. En aquest sentit, Bernat Joan ha expressat el seu clar rebuig "a totes les accions antidemocràtiques que estan passant cada dia a Turquia i que acabaran per frustrar la seva pretensió d'accedir a la Unió Europea". Per a l'eurodiputat d'Esquerra, "la UE no pot restar callada davant de violacions flagrants i continuades del drets humans"; per això mateix ha exhortat el Consell de la Unió a demanar explicacions als responsables turcs. Segons Joan, una criminalització de l'activitat política del poble kurd "és una autèntica violació dels drets més elementals, a més d'un acte de clara irresponsabilitat política, que pot tenir unes conseqüències socials de grans dimensions".

Respecte a la situació al País Basc, l'eurodiputat ha manifestat, en una conferència de premsa conjunta amb la diputada del Sinn Féin Bairbre de Brún, la necessitat de "no aturar el camí de la pau". En aquesta línia, Joan i de Brún han coincidit a assenyalar la importància de facilitar l'accés a les properes eleccions de maig a totes les forces polítiques que vulguin presentar-se als comicis. Per a Joan, "anomalies democràtiques com la de no acceptar la presència de Batasuna a les eleccions no ajudaran en res a la pacificació i normalització de la vida política al País Basc. Cal que tothom pugui ser present als comicis per poder defensar les seves idees, ja que excloure un partit no seria entès per la gran majoria del poble basc".

Bernat Joan