Dijous, 13 de novembre de 2014

Ens hem de posar d’acord en el què, en la Independència, com exercir-la, i el calendari per exercir-la

El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha valorat la reunió amb el president de la Generalitat mantinguda avui i que s’emmarca en una ronda de contactes amb totes les forces polítiques, econòmiques i socials . Junqueras ha reiterat la posició d’Esquerra Republicana en el moment polític actual comparant-la amb un viatge, ‘si hem de fer un viatge junts no es tracta que un únic conductor intenti conduir 4 o 5 cotxes simultàniament sinó que sobretot tots els cotxes, conductors i passatgeres estem d’acord allà on anem, per quina carretera hi anem i sobretot quan hi anem. Les altres qüestions com qui fa de conductor de cadascun dels cotxes són molt menors’.

El president d’Esquerra Republicana ha insistit que ‘ens hem de posar d’acord en el calendari que no pot ser en temps llargs perquè els temps llargs deixen tots els instruments en mans de l’Estat espanyol. Estic segur que si ens posem d’acord en això, perquè la societat demana que ens posem d’acord al voltant de la independència, sobre com s’exerceix la independència i el calendari per exercir-la, segur que ens acabarem trobant també les fórmules que permetin maximitzar el nombre de diputats, i aquest és l’objectiu. L’objectiu és una majoria que doni suport a aquest procés i que doni suport a aquest Govern d’unitat i de màxima transversalitat possible que haurà de liderar i ponderar amb el conjunt de la societat aquest procés d’exercici de la independència des del primer moment. Estic segur que hi ha marges per posar-nos d’acord perquè la societat està d’acord amb aquest plantejament que fa Esquerra Republicana’.

Pel que fa als Pressupostos, Junqueras, ha explicat que hi hagut una bona entesa en el sentit que ‘nosaltres entenem que qui fa que els pressupostos de la Generalitat tinguin 4mil M€ menys d’ingressos és el Govern espanyol i el Govern català entén que en aquestes condicions son pressupostos molt inviables’. ‘La nostra posició segueix sent molt clara, el president probablement no la comparteix però segur que l’entén. I és que és inviable aprovar i sobretot aplicar uns pressupostos amb 4mil M€ menys d’ingressos. Per tant més enllà de fer un exercici comptable de dibuixar uns pressupostos, atès que és absolutament inviable, no té cap sentit’. ‘Ens sembla que el que no han de fer les institucions catalanes és posar el seu aval d’una manera o altra a uns pressupostos que son impossibles perquè el Govern espanyol els fa impossibles per les seves afectacions a la Llei de la dependència, a les entitats del tercer sector, als ajuntaments, en definitiva al conjunt de la nostra economia i la nostra societat’ ha reblat.

Oriol Junqueras i Artur Mas