Dimarts, 17 de setembre de 2013

Rovira: ‘La UE es pot permetre el luxe que l’estat espanyol no ens deixi votar?’

La portaveu del Grup Parlamentari d’ERC, Marta Rovira, ha deixat ben clar que ‘no hi ha cap tractat, cap norma, cap escrit de la UE que prohibeixi que un estat que sorgeix d’un altre estat membre no pertanyi a la UE. És més, si en el marc de la UE es posa en contradicció el principi fonamental democràtic i el principi d’unitat territorial, la UE mai acceptarà una imposició del principi d’integritat territorial per sobre del principi democràtic. En cas que Catalunya faci escrupolosament el seu procés per la via democràtica sempre prevaldrà aquest principi democràtic’.

Marta Rovira ha explicat que el que alguns dirigents han dit és que es tracta d’un afer intern de l’estat espanyol, però ‘algun dia, si el govern espanyol segueix com fins ara sense voler veure, ni comprendre el que està passant a Catalunya, els catalans haurem de prendre una decisió i això transcendirà de ser un afer intern de l’estat espanyol. Llavors la UE s’haurà de posar al costat de la democràcia com esperem que reaccioni tota la comunitat internacional’.

La portaveu parlamentària d’ERC assegura que ens hem de fer la pregunta a la inversa; ‘no hem de preguntar si una Catalunya independent formaria part de la UE, potser ens hem de començar a preguntar si la UE, tenint com a principi fundacional bàsic i essencial el principi democràtic, pot estar tolerant en aquests moments un estat espanyol que veta el diàleg i no permet que els catalans puguin votar’.

Rovira assegura que hi ha arguments econòmics que cauen pel seu propi pes i en qualsevol cas ha explicat que ‘la decisió que s’hagi de prendre en els seu moment serà una decisió política i no jurídica’. La portaveu del Grup Parlamentari d’Esquerra ha explicat que el sistema de la UE és un sistema federal i en aquest sistema qualsevol estat que sorgeixi en el sí de la federació passaria a estar-ne federat. Rovira ha citat els estudis que existeixen sobre l’ampliació interna de la UE i ha explicat exemples com el d’Alemanya o el cas de Grenlàndia.

La portaveu parlamentària d'ERC, Marta Rovira. (foto. Servei de Premsa del Parlament de Catalunya)